Please sangat tawwwww...

Please sangat tawwwww...

Wednesday, April 8, 2015

Kita semua Tuhan yang punya

Its been awhile.
Petang tadi hujan lebat.
Dan sekarang malam ni panas.
Yang amat.
Batuk kong kong datang balik.

Tempatan Fest dah habis.
Tapi penat macam belum habis.
Beberapa malam yang lalu, sebelum Tempatan Fest, aku jadi sensitif seorang diri.
Sebenarnya bila yang aku tak sensitif kan?
Semuanya bermula bila aku ternampak orang yang baya baya mak dan abah.
Ada juta juta cebis rasa bersalah.
Dan rasa rindu.
Rasa bersalah sebab aku macam sedikit ada konsep larikan diri.
Walaupun mereka restu saja aku hijrah ke sini dulu, tapi ada juga rasa bersalah.
Tapi bila teringat masa mak called beberapa bulan dulu, masa aku baru baru ada di sini, dia menangis nangis, katanya biarlah aku duduk di Ipoh daripada aku stress di rumah dan boleh jadi aku sakit semula nanti.
Masa tu aku rasa buat pertama kalinya aku boleh tahan diri daripada turut menangis bersama.
Aku cuma baring di sofa Khizanat sambil mendengar dia bercerita.
Sambil membayangkan wajah wajah lain di rumah.
Sambil membayangkan kucing kucing yang mungkin juga tahu apa sedang berlaku.
Sambil membayangkan abah yang garang tetapi tenang menghadapi situasi.
Mak jarang menangis.
Jarang.
Walau berat macam mana pun dugaan, dia jarang menangis.
Dalam hati aku minta Tuhan tolonglah jangan bagi mak menangis dah.

Kadang kadang aku takut Tuhan tak makbulkan doa sebab aku banyak dosa.
Tapi aku yakinkan diri, kalau itu untuk mak dan abah supaya tidak menangis lagi, Tuhan pasti makbulkan.
Plus, aku ingatkan diri, jangan sangka buruk dengan Tuhan.

Sehinggalah keadaan menjadi tenang dan stabil semula.
Lepas tu ada la aku balik beberapa kali.
Paling lama tiga bulan tak balik.
Bila balik, Tatak pun dah tak kenal makcik dia ni.
Tempatan dah habis dan aku rasa juga macam nak balik.

Ada kawan inform tentang art exhibition di JB.
Simple, bayar tak mahal dan artwork tak perlu besar.
Still considering.

Tadi nampak orang retweet sesuatu tentang Iqra'.
Remember Iqra'?
Ada 1 sampai 6.
Benda tu buat aku pikir.
Dari kecil lagi masyarakat dah push kita.
Dah baca sampai Iqra' berapa?
Kenapa belum habis Iqra' 3?
Bila nak naik Quran?
Bila dah baca Quran, ditanya pula sekarang juz berapa.
Dah sampai tengah ke belum?
Kenapa belum khatam?
Benda tu benda ibadat, benda ilmu, tapi nak di push juga.
Entahlah.

Tadi masa beratur di TGV, ternampak bunting poster filem cerita hantu lawak ni.
Filem baru.
Tengok tajuk, tengok muka pelakon, dah tau dah tu cerita hantu lawak.
Benda tu buat aku rasa macam, kau ada budget ada peluang buat filem, buatlah filem yang berguna sikit.
Wasted gila buat filem macam tu.
Filem yang berguna ni not necessarily filem ilmiah.
Macam Yasmin Ahmad, P. Ramlee, Mamat Khalid.
Cerita diorang simple.
Ada lawak.
Ada sarkastik.
Tapi ada mesej.
Mesej yang macam tersembunyi, tapi terang terang boleh nampak.
Bila film maker sekarang ni nak buat filem yang tak gelabah macam diorang?
Dah dah la educate masyarakat dengan filem filem bongok macam tu.
But after all, they're gonna say, kau tak buat filem kau diam.
Jadinya, kau tak buat tomyam, kau diam, jangan nak kata tomyam tu tak sedap.

Dah banyak malam aku tak lepak Naina.
Aku taktau kucing kucing yang selalu datang tu rindu atau tak pada aku.
Dan seekor anjing yang dibela oleh salah seorang maknyah di situ.
Anjing tu friendly.
Dan juga beberapa ekor anjing yang selalu datang dari arah klinik kesihatan pada jam lebih kurang 1 pagi, berjalan ramai ramai melalui jalan depan Naina menghala ke The Store, seperti ada persidangan.
Sebenarnya aku yang kerinduan.
Tapi entahlah.
Takda mood nak turun.

Haritu ada satu petang, aku nak balik ke bilik.
Jalan di koridor depan kedai kedai, anjing yang maknyah bela tu dah nampak aku dari jauh.
Panjang je leher dia tengok aku.
Aku babai babai dia dari jauh sambil tersengih.
Bila kami hampir bertembung, dia macam dah dekat dengan kaki aku.
Dia berhenti jalan dan dongak tengok aku.
Aku pun stop juga.
Aku cakap, "Haaiii, dah makan ke? Jangan leset leset kat kaki saya tau. Hihiii."
Dia pandang aku dan dia macam paham, so dia macam alih sikit kaki dia, sambung jalan sambil tengok aku.
Dia paham.
Dan aku rasa dia sweet.

Semalam aku pergi Kellie's Castle.
Aku imagine macam mana kalau bangunan tu siap penuh.
Mesti cantik.
Tapi bagi aku, semua tu ada hikmah.
Ada hikmah dia mati dan bangunan tu tak siap.
I have my own opinions.
Plus, puluhan tahun kemudian negara kita merdeka.

Its okay if he didnt belong there, because apparently all of us belong to God.


4 comments:

  1. aku pun sensitif bab parent ni..tapi aku lebih kepada ayah aku la..aku suke care ko tulis jadi aku follow..btw aku tulis puisi..

    jalan bersama bayang, sentiasa ditemani sentiasa dirapati..tak sunyi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekaseh, Ahmad, sebab membaca. Hihiii.

      Delete
  2. aku. "lari" dari parent selepas kahwin. tapi "lari" tu tak ke mana. mungkin slowly ko boleh balik.

    wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Balik" juga sebenarnya sebab aku memang jenis "balik". Tapi diorang pun kata biarlah aku jauh sementara keadaan di rumah nak elok.

      Delete

Jangan komen guna caps lock atau terlalu banyak tanda seru. Gua ade sakit jantung. Hehehe.