Please sangat tawwwww...

Please sangat tawwwww...

Saturday, August 2, 2014

Betul ke berangan tu free?

Aku dah lama tak berangan.
Aku tak ingat bila last aku berangan.
Berangan tu memusnahkan aku.
Orang kata, tak salah berangan, berangan kan free.
Tapi, bagi aku, bila dah habis berangan, di hujungnya ada bayaran yang paling pedih.
Iaitu, semua tu bukan realiti.
Jauh.
Jauh dari realiti.

Masa sekolah menengah, aku berangan nak ada galeri seni.
Yang di dalamnya ada buku buku cool dan ada cafe untuk lepak makan minum.
Orang kata, jadi artis susah nak hidup.
Bila aku kata artist, aku tak maksudkan macam Siti Nurhaliza atau Aaron Aziz.
Oh, boy. Aaron Aziz is so overrated.
Aku pun boleh jadi pelakon kalau ekspresi muka kayu dan sama memanjang.
Cuma sebab muka aku muka Jawa tersepit kat parit, jadi takda nilai market di situ.
Okay, pergi mati dengan all those bullshit-ness.
Okay.
Bila aku kata artis, aku maksudkan Syed Ahmad Jamal, Yusof Gajah, or at least Kullest Fafa (eh?)
Masyarakat dok pumpang tungtang jadi artis sebegitu tak boleh survive kat dunia yang bersultankan duit ni.
Beli painting RM 20 (walaupun nilai estetikanya menyamai karya Pollock atau Warhol) tak berbaloi kalau nak dibandingkan beli Tag Hauer (betoi dak eja?) atau Gucci sampai tujuh, walaupun pergelangan tangan ada dua je.
Sebab masyarakat kita tak dididik dengan betul untuk faham dan hargai seni.
Lalu mentaliti bahawa seni visual ni tak begitu penting diseret zaman berzaman.

Jap, kenapa aku rasa macam dah jauh je ceramah aku ni?
Ahh, pi mampuih la.
Aaron Aziz berlakon muka keras manjang, orang sanggup ja ngadap berjam jam.
Yelah, bak kata orang, dah rezeki dia, jangan dengki.
Eleh, asal tak gemor je kata orang dengki.
Teori lain, please?

Tadi Dila tanya, kenapa aku tak pernah expose hasil kerja aku kat Teluk?
Macam brader brader geng potret dan karikatur tu.
Sebenarnya aku tak hiraukan sangat pun soalan Dila tu sebab aku sibuk makan keropok lekor.
Tapi bila dah malam, bila dah off lampu bilik, bilik dok usha instagram gadis gadis hipster mana entah, soalan tu mula datang balik.
Macam mana kalau MPK yang selama ni liat nak bagi permit, tetiba bagi permit bila aku apply?
Macam mana kalau bila permit aku dah dapat, aku dah mula expose kan hasil karya pop tak pop naive tak naive aku tu, tetiba ramai orang datang Teluk semata mata nak tengok art yang aku buat, yang harganya tak lebih daripada RM 20 tu pun?
Macam mana kalau bila aku dah start expose semua tu, tetiba ramai omputeh dari institut art offer aku buat exhibition sampai ke luar negara?
Macam mana kalau bila aku dah start buat exhibition kat overseas, tetiba presiden Russia dan US berebut nak painting aku yang hanya bersaiz 9 inci kali 7 inci yang cuma berharga RM 15 tu?
Macam mana kalau Russia dan US perang sebab nak kan painting RM 15 dan Israel sibuk campur tangan dan tak hiraukan Palestin dan tetiba Palestin bebas?
Itu maknanya dunia nak kiamat.

Nampak tak kenapa aku tak nak berangan?

Tadi aku try kemeja adik aku.
Bila aku tengok depan cermin, aku kerut muka.
Kenapa aku macam kurus?
Adakah sebab aku tak sihat sejak raya kedua?
Jap, harini raya keberapa?

Dalam masa sepuluh tahun, adakah kita semua berubah?
Aku still dengan Converse buruk aku tu.
Yang pada awalnya kaler krim, tapi sekarang dah macam kaler asap yang keluar dari ekzos kereta mewah korang tu.
Rambut tetap pendek.
Cara jalan masih macam zombie.
Masih tetap suka tomyam dan telur bungkus berbanding asam pedas.
Masih anti dengan orang yang banyak main perempuansss.
Masih miserable.
Tapi masih cool.
Cool mengikut definisi aku sendiri.

Macam mana kalau satu hari nanti, bila orang tanya mak mertua aku, "Menantu awak tu kerja apa?"
Dan mak mertua aku jawab dengan relaxnya,
"Dia artis. Banyak melukis sampai ke Helsinki, jarang ada kat Malaysia. Kalau balik sini pun masa cuti hari buruh atau masa Uniqlo buat sale je."
(Sambung berangan ke apa ni?)

So, sekarang dah jam 2:56 pagi, ada bayaran paling pedih yang terpaksa dibuat bila tiba di penghujung angan-angan.

Orang kata, antara doa yang baik ialah doa yang tak diketahui oleh orang yang didoakan.

Mekaseh kepada yang mendoakan.

Anyways, tu gambar raya aku. Kalau terserempak masa aku dok sibuk layan peminat kat exhibition nanti, tegur tegurlah.

1 comment:

  1. Saya suke angan² akak. Sangat hiperbola. XD

    Tapi, Encik Walt Disney pernah kata, "All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them." Tgk la watak² princess die dolu², semua dreamer, in the end sume kawen Prince Charming. Eh ? Boleh contoh ?

    Good luck !

    ReplyDelete

Jangan komen guna caps lock atau terlalu banyak tanda seru. Gua ade sakit jantung. Hehehe.