Please sangat tawwwww...

Please sangat tawwwww...

Thursday, August 14, 2014

Aiskrim potong lebih sedap daripada hati hati yang sekian lama terpotong halus

Aku pergi 7E.
Untuk beli topup dan makan aiskrim.
Masa nak cari parking, aku tengok suasana meriah semacam kat area 7E tu.
Aku rasa bebudak Politech Mara ni baru dapat loan atau scholar.
ATM machine dalam 7E tu je muka diorang queue.
Bestnya dapat duit.
Tapi duit tak boleh beli kebahagiaan, babe.
Tapi ya, duit boleh beli sebiji skuter Ego atau sekurang kurangnya Converse hicut yang aku tengok kat kedai hari tu.
Hidup jangan bersultankan duit, babe.
Sebab duit juga Nyonya Mansor tak kasi Sabariah kawin dengan Kassim Selamat.
Sebab duit juga bank kerja makan riba.
Sebab duit juga bini bini tinggal laki dan lari dengan laki lain.
Sebab duit juga aku tak kawin kawin sampai hari ni.
Eh.

Aku sebenarnya tak plan nak beli aiskrim apa.
Lepas dah bayar topup, baru aku usha peti aiskrim.
Aku seronok sebab kaunter cashier lengang.
Aku tau masa nak bayar topup tu bebudak Politech yang queue kat ATM tu tengok kaki aku.
Aku pakai seluar tiga suku macam orang nak pi bendang.
Well, yes, biarlah parut tu kat situ dan bukannya dalam hati.
Sebab aku dengar dari budak budak yang buat sajak, parut kat hati ni lagi sedih.
Bila dah usha peti aiskrim, aku nampak aiskrim potong.
Aku cari harga kat peti.
RM 1.30.
What?
Wah, bila terkejut terus cakap omputeh.
Dah RM 1.30?
Dulu 80 sen je.
Mana aku pergi selama 50 sen dia berubah harga tu?
Cepat betul masa berlalu.

Dah bayar, aku plan nak makan aiskrim tu depan 7E.
Tapi.
Pakcik tak betul tu ada lagi kat depan tu.
Dia dok angkat tangan kat orang macam bila kita terjumpa orang yang kita kenal.
Pastu entah apa yang dia cakap.
Semua orang dia tegur macam dah  kenal lama.
Seram jugak kalau dia tegur aku.
Nak sembang apa?
Mesti semua orang tengok.
Aku ada satu teori bahawa orang gila boleh scan orang.
Well, aku tau la.
Okay, bukan semua orang gila boleh baca orang.
Dulu masa aku praktikum kat SK Padang Tembak, ada sorang tukang kebun ni datang masa aku dengan Syida tengah buat mural kat dinding luar bilik seni.
Aku takdak masalah kalau dia just nak lepak borak borak.
Tapi aku jadi tak suka bila dia start nak baca/scan Syida.
Dok baca perangai Syida macam ni macam tu hekhokhekhok.
Dia dah tungtangtungtang baca Syida, asyik tanya betul tak betul tak.
Aku diam ja sepanjang sesi dia dengan Syida tu.
Bila dia dah habis baca Syida, aku pandang dia.
Aku tunggu dia nak baca aku pulak.
Aku dah nekad kalau dia baca aku, aku nak baca dia pulak kawkaw sampai dia nangis.
Dia pandang aku.
Aku tunggu dia start.
Tapi dia hanya mampu pandang aku sambil hisap rokok.
Lepas tu dia tunduk.
Dia tak baca aku.

Aku ada dua teori.
Dia tak baca aku sama ada sebab dia tak dapat baca aku kerana aku ni terlindung, atau sebab dia tak berani nak cakap betapa berseliratnya jalan hidup aku.
I was 24 and God knows what I've been going through.

Sekarang ni, kalau lima enam tahun dulu, mesti aku dah jalan  kaki pergi  Kerinchi untuk beli aiskrim dan Twisties atau Mamee.
Lepas tu duduk di bus stop depan berek polis.
Tengok kereta lalu lalang.
Tengok manusia.
Tengok hantu.
Dulu aku buat semua tu ada banyak sebab.
Sama ada bosan saja saja atau sedih atau rasa nak ambil angin.

Pakcik tak betul depan 7E tadi buat aku teringat orang gila yang selalu sama sama lepak dengan aku kat bus stop depan berek polis dulu tu.
Cuma aku duduk hujung, dia duduk hujung.
But technically lepak sekali la kan?
Dua dua senyap.
Nak jugak aku offer Twisties pada dia, tapi takut.
Takut tetiba dia jerkah lepas tu cekik aku.
Teruknya aku.
Judgemental.
Entah entah kalau aku offer dia Twisties, dia boleh jadi friendly.
Babe, you'll never know the power of Twisties.
Mungkin apa yang dia perlukan ialah a real talk.
Bila tak dihiraukan, dan takda sesapa nak berbual dengan dia, itu mungkin faktor minor kenapa dia berkesudahan begitu.
Orang yang sepanjang  hidupnya memendam perasaan ni je yang paham apa diorang rasa.
Apalah jadi pada dia sekarang.
Sihat ke?
Makan ke tak?
Still lepak kat situ ke?

Kejap.
Dah balik ni baru aku tersedar.
Pasal aiskrim aku makan tadi.
Aiskrim Israel ke?
Tak guna.
Dahla singgit tiga posen.

No comments:

Post a Comment

Jangan komen guna caps lock atau terlalu banyak tanda seru. Gua ade sakit jantung. Hehehe.