Please sangat tawwwww...

Please sangat tawwwww...

Sunday, April 8, 2012

Kalau aku pun nak janda kot. Eh eh eh.

Pernah dengar lelaki muda kahwin dengan janda yang 4-5 tahun lagi tua daripada dia? Beserta pakej anak beberapa orang?

Pernah dengar apa pandangan masyarakat tentang itu?

Pedih, perit dan tak sedap didengar, bukan? Nak-nak kalau janda tu ada anak.

Masyarakat selalunya mempunyai tiga persepsi utama. Mari kita bentangkan. Ferrgghh, ayat nak bunyi macam Dato' Fafa Kamsah je kan?

1) Mesti janda tu kaya kan? Banyak duit, tu yang lelaki muda tu suka. Senang hidup dia. 

2) Isshh, tu mesti lelaki tu dah terkena sihir janda tu kan? Laki tu dah la handsome, muda, blablabla.

3) Dah sama-sama terdesak la tu. Yang sorang nak rasa ada suami semula. Yang sorang tu sebab takdak pempuan nak kat dia. Kan kan?


Adakah anda tergolong dalam tiga golongan di atas? Baik mengaku cepat! Dan-dan tak nak mengaku kan?

Hahahahahaha.

Tapi, tolonglah. Kita ni Tuhan cipta pelbagai. Kesukaan, keinginan dan kemampuan yang berbeza. 

Tak boleh ke kalau kita fikir macam ni :

1) Wow, baik gila laki tu! Sudi kawin dengan janda tu. Kita dalam Islam pun digalakkan mengahwini janda untuk melindungi mereka kan?

2) Eh, bertuahnya lelaki tu dapat kawin dengan janda yang lagi tua daripada dia. Janda ni selalunya pengalaman hidup dia banyak. Dia tau nak uruskan hidup dengan lebih baik. Anak-anak dan mak mentua pun  tentu lebih terurus di tangan dia.

3) Mesti ada sesuatu yang best dan cool tentang janda tu. Kalau tak, takkanlah lelaki tu suka, kan? Orang kalau dah jumpa teman sejiwa, takkan nak lepas macam tu ja?


Ada? Ada terpikir macam tu? 

Okay, kita ambik topik sipi-sipi sikit. Dulu aku teringat masa Aidid Marcello kahwin dengan Norzie Pa'wan Chek. Lima tahun beza tuu. Cuma, Norzie tu bukan janda. Tapi, mesti ada sesuatu tentang dia kan, yang buat Aidid suka? Kita mana tau, kita bukan Aidid Marcello. Kita tak tau apa yang ada dalam hati dia. Hati orang, kita takkan pernah tau.

Kalau aku pun, ada janda kiyut ajak kawin dan aku suka, aku on ja. Nak-nak kalau pandai masak lontong, tomyam, mee kari, spaghetti carbonara, buat karipap, pandai buat milo ais sedap.

Eh eh eh.

Pernah dengar orang kata jodoh? 

Macam tu lah cerita dia...


2 comments:

Jangan komen guna caps lock atau terlalu banyak tanda seru. Gua ade sakit jantung. Hehehe.