Please sangat tawwwww...

Please sangat tawwwww...

Monday, March 26, 2012

Suratan atau kebetulan. Todiaaaa!!!

Ada seorang kawan ni. Dah kahwin. 

Aku tak tau dia bahagia ke tidak. Sebab rumah tangganya macam eheemmmm sikit. Sebenarnya aku ada ramai kawan yang ada masalah rumah tangga ni, tapi aku cuma nak jadikan yang ni sebagai contoh. Supaya kita sama-sama berfikir.

Dia memang selalu mengadu pada aku masalah rumah tangganya. Aku tak ada masalah nak jadi pendengar dan pengomen sikit-sikit. 

Dia mengatakan kadang-kadang isterinya tidak menghormatinya. Kalau dia cakap apa-apa, tak dipedulikan. Isterinya lama-kelamaan banyak berdiam dan menjauhkan diri, buat-buat bizi dengan dunianya. Dia berasa sedih kerana tidak dipedulikan isterinya. Bila ditanya, isterinya cuma kata tiada apa-apa. Dan terus-terusan dingin terhadapnya.

Aku cuba komen apa yang patut, tapi lama-kelamaan aku tidak dapat untuk mengelak daripada terfikir tentang hal yang satu itu. 

Kawan aku ni dulu sebelum kawin, dia banyak mainkan perasaan orang. Bila dia rasa dia bosan, dia tinggalkan girlfriend-girlfriendnya. Tinggalkan begitu sahaja ya, tanpa sebarang kata putus. Sampaikan perempuan-perempuan yang pernah jadi girlfriendnya itu akan tercari-cari dirinya. Perempuan mana tak sedih kalau ditinggalkan begitu sahaja? Melainkan perempuan tu pun tak suka dengan boyfriendnya lah kan.

And the thing is, kawan aku ni selalu bangga dengan apa yang dia buat tu. Dok bercerita tungtangtungtang dia relax ja tinggal perempuan-perempuan itu. Rasa bangga, mungkin. Dan bila orang tanya kenapa tinggal perempuan-perempuan itu, dia akan kata : 

"Perempuan tu tak bestlah." 

atau 

"Dia tu entah apa-apa lah." 

atau

"Ahh, boring lah perempuan macam tu."

atau 

"Pergi mampuslah perempuan macam tu. Bosan."

atau

"Alah, saja nak test market."

Dia akan cakap sambil ketawa-ketawa. 

Dan setelah dah kahwin pun dia masih bangga bercerita tentang perempuan-perempuan yang ditinggalkannya itu.

Dan sekarang bila dia selalu dok cerita pasal masalah rumah tangganya yang tiba-tiba menjadi tak best dan merisaukan itu, aku tau dia frust yang amat sangat. Sedih apatah lagi.

Ya, ini mungkin ujian dari Tuhan untuk dia. Tapi pernahkah anda mendengar bahawa ujian itu adakalanya disaluti balasan juga? 

Jadi, fahamkah anda akan isi tersirat yang cuba saya sampaikan di sini?

Ahhh, I think I'm too young to talk about this marriage thingy. Dont I?

Eh, eh, eh.


1 comment:

  1. paham cikgu.
    What you give you get back.ekekeke..

    ReplyDelete

Jangan komen guna caps lock atau terlalu banyak tanda seru. Gua ade sakit jantung. Hehehe.