Please sangat tawwwww...

Please sangat tawwwww...

Friday, December 16, 2011

Takkan lari gunung dikejar??

Secara terus-terangnya, ni peribahasa Melayu yang paling aku tak suka. Dari dulu.

Please la.

Gunung tu memang takkan lari dikejar. Malah, kalau kau berlari setempat selama 378 hari sekalipun, memang gunung tu takkan lari. Sebab gunung tu memang ada kat situ. Bertapak dan berakar di situ.

Tapi, kalau kau tak pergi berusaha untuk tawan gunung tu, untuk daki gunung tu dan sampai ke puncak, dah tentu orang lain akan pergi daki dan tawan dulu gunung tu sebelum kau.

Macam Ben Nevis tu. Kalau kau berlari setempat kat Malaysia ni pun, dia takkan lari punya. Dia memang ada je kat Scotland tu haa. 

Tapi, kalau kau nak tawan dia, kau kena usaha la. Ambik flight pergi sana, buat apa yang patut.

Ini tak, dok guna konsep "takkan lari gunung dikejar" tu.

Tuhan sendiri kata Dia takkan mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan kaum itu mengubahnya sendiri.




Macam kes oversized sweater yang aku nak kat Topman tu. Kalau aku berusaha drive kereta dan park di stesen Setiawangsa, naik tren dari Setiawangsa menuju ke KLCC sekali pun, kemudiannya berjuang dan berpedang mati-matian sehingga luka parah dengan customer lain agar tiada sesiapa berjaya menawan sweater tersebut sebelum aku menawannya pun, memang tak berguna. 

Tak berguna selagi takde wang sejumlah RM 173 di dalam wallet.

Pffffrrrttttt.


2 comments:

Jangan komen guna caps lock atau terlalu banyak tanda seru. Gua ade sakit jantung. Hehehe.