Please sangat tawwwww...

Please sangat tawwwww...

Wednesday, June 8, 2011

Bila orang betul-betul tahu.

Previous post aku janji nak cerita pasal sorang makhluk ni kan? Okay, cancel. Tak boleh. Sebab ceritanya seram. Aku takut ada yang tak boleh nak tidur nanti. Lain kali je lah.

Dalam hidup aku, aku selalu jumpa orang yang keluarkan statement dia dah kenal sangat dengan aku. dah tau sangat perangai aku. Malangnya, yang selalu keluarkan statement macam tu lah yang sebenarnya tak tau pun aku ni macam mana. Tak tau pun aku lalui kesukaran macam mana dalam hidup. 

Aku ada sorang kawan. Dia tengah dalam kesusahan. Dia sayang boyfriend dia, tapi mak ayah dia tak approve. It has something to do with darjat/status. Aku cuma mampu tolong dia bagi semangat. Dan tolong doakan. Sebab somehow aku yakin boyfriend dia tu memang baik. Serius baik. Dunia akhir zaman macam ni, mana nak jumpa lelaki baik macam tu? Boyfriend dia sampai nak jumpa mak ayah kawan aku dan terangkan situasi. Aku cuma mampu doakan.

Sebenarya bukan nak cerita konflik kawan aku ni. Tapi aku nak cerita yang kawan aku ni satu-satunya manusia yang masih ingat apa yang aku cakap pada dia. Dia cakap dari dulu aku cakap nak quit, nak bukak kedai buku dan buat painting. Walaupun serius aku rasa painting aku semuanya sucks dan macam tak ada identiti, tapi dia cakap dia suka.

Aku sebenarnya terharu kalau orang tahu sesuatu pasal aku dan still ingat benda-benda lama yang aku cakap tentang impian aku. Sebab tak semua orang nak ambik tahu. Yang rata-rata buat statement dah kenal aku lama sangat pun, still tak tau betapa seksanya aku nak menyudahkan 2004 hingga 2009, dan menjalani kehidupan sekarang.dan diorang tak tau pun betapa aku tak suka disumbatkan ke institut kecil di Kuala Lumpur itu. Sampaikan natijahnya, aku didiagnosed sebagai skizo dan depresi.

Aku sekarang banyak mengeluh kan?

Jadi, sesiapa yang tahu kat mana ada kerja kosong, bagitaulah aku. Dah setel dengan doktor, aku nak uruskan pasal berhenti kerja. Bukan senang nak berhenti. Oh, tapi aku memilih. Okay, bukan memilih. Cuma setelah bertahun-tahun hidup di bawah depresi dan tak boleh memilih, aku rasa aku mahu memilih yang betul-betul bersesuaian dengan aku :

  1. Kerja yang tak perlu pakai smart-smart. Tshirt dengan seluar pun dah boleh.
  2. Kerja yang bergelumang dengan BUKU. Aku serius ni. Nak bergelumang dengan pelbagai BUKU.
  3. Bukan kerja office yang kena menaip apa semua tu.
  4. Aku rela kerja sampai malam kalau gajinya best dan persekitaran memberangsangkan. Sebenanrnya aku tak demand pasal gaji. Asalkan berpatutan.
  5. Nak kerja dengan buku. BUKU,  BUKU, BUKU.
  6. Nampaknya kena guna qualification SPM je lah. Degree aku tak valid kalau kerja macam ni. Degree aku valid untuk jadi cikgu je. See? Sebab tu aku tak pernah bangga pun aku berjaya sudahkan 5 tahun setengah kat maktab tu. Konvo pun aku tak bangga. Tak ada apa yang membanggakan. Aku tak ada apa-apa pun. Nampak tak?

Dulu masa study, aku selalu buat part time dengan Kak Zah. Dia boss Creative Enterprise cawangan Kuantan ni. Aku suka kerja dengan dia sebab tak stress. Plus, bergelumang dengan buku cerita. Gaji pun best. Husband dia pandai melukis dan selalu buat painting kat galeri dalam kedai Kak Zah tu. Hari tu aku mesej dia tanya pasal kerja, dia cakap untuk pameran sekarang dah ada orang. Untuk next pameran dia akan inform. Dia ingat aku nak buat part-time agaknya. Aku nak kerja sepenuh masa. Aku rindu bila customer datang, tanya buku-buku tertentu dan aku boleh cari buku tu untuk diorang. Its very fun to remember those authors' name. Kira stok, check stok. Aku happy buat semua tu. Kalau boleh aku nak kerja dengan Kak Zah bila aku dah quit nanti.

Tolong faham, please?


No comments:

Post a Comment

Jangan komen guna caps lock atau terlalu banyak tanda seru. Gua ade sakit jantung. Hehehe.