Please sangat tawwwww...

Please sangat tawwwww...

Tuesday, December 21, 2010

Kau dalam kenangan.

Ni hari pertama kau datang rumah aku, 10 Disember 2010. Terus aku bawak kau pergi klinik. Tak sanggup aku tengok kaki kau. Masa ni kau baru sedar dari pengsan pas kena injection.

Kau dah pandai pandang kamera.


Aku suka gambar ni. Walaupun kau tengah sakit, tapi pandai kau bergaya.


Aku je yang poyo amek gamba tersengih-sengih. Kau relax je.


Satu yang aku tak paham, bila kau dah duduk beberapa sentimeter je dari aku, tapi kau akan bangun dan berganjak untuk duduk rapat serta bersandar kat badan aku. Kau buat aku rasa disayangi. Kau cuma haiwan, tapi kau tau macam mana nak tunjukkan kasih sayang.

Aku paling suka gambar ni. Kau suka teman aku tidur kat hall rumah. Sejak kau ada, aku tak suka tidur dalam bilik. Aku tidur kat hall supaya senang nak tengok-tengokkan kau. Aku suka bila tengok kau tidur. Kau suka tidur berbantalkan lengan kau. Dan bila kau tidur, mata kau tak tutup betul. Aku kadang-kadang pening, kau ni tidur ke tak.


Aku pun suka bila kau duduk atas riba aku, pastu kau akan terlena.

Comel weh muka kau. Feature muka kau tak macam jantan.


Masa meeting kat sekolah tadi, aku tak sabar-sabar nak ambik kau dari klinik. Aku gembira sangat sebab dah boleh ambik kau. Aku singgah kat Shell sebab nak withdraw duit untuk setelkan bil klinik dan lepas tu boleh ambik kau. Aku dah siapkan kain dalam kereta, supaya boleh letak kau nanti.

Semalam doktor cakap aku boleh datang ambik kau dalam pukul 3 petang. Tapi aku tak boleh bila kau takde. Jadi aku ingat nak call dulu klinik dan tanya kalau-kalau aku boleh ambik kau awal. Masa tu baru pukul 11 lebih. Tapi bila aku call klinik, kau tahu apa jawapan doktor?

Mula-mula mata aku berkaca je, setakat bertakung jernih-jernih gitu. Tapi aku ni dah meningkat usia, Nyeoww. Makin aku tua, aku jadi makin sensitif. Tak payah lah aku cerita macam mana teruknya aku menangis masa on the way nak pergi klinik tu. Tapi sebelum masuk dalam klinik, aku kesat dulu air mata aku, takot doktor nampak.

Bila dah sampai kat klinik, doktor keluarkan kau dari plastik hitam. Aku pegang badan kau yang dah kaku, sejuk dan keras tu. Mata kau terbukak. Doctor said sorry. Doktor tanya aku ada any other pet tak. Aku jawabla yang last time aku ada pet, it was like 15 years ago, and after years kau datang  ke rumah aku, terbaring bawah kereta dan aku jaga kau. Barulah doktor tau how we met, Nyeoww. Dan doktor cakap kalau aku berminat nak adopt mana-mana kucing, just let him know.

Aku pegang kau dengan perasaan yang Tuhan aje yang tau, Nyeoww. Bila aku dah masuk kereta, aku menangis lagi. Macam yang aku cakap tadi, tak payahlah aku cerita macam mana teruknya aku menangis masa drive balik tu.

Dalam hujan rintik-rintik, Babujhi cangkul tanah. Aku? Menangis. Menangis bila tengok muka kau untuk kali terakhir. Masa kambus kau tu pun, aku kambus bahagian badan dulu. Kepala kau last sekali aku kambus dengan tanah, supaya sambil kambus tu aku masih boleh tengok muka kau.

Sebenarnya aku nak berterima kasih dengan kau. Sejak kau datang, aku jadi manusia yang bertanggungjawab dan penuh kasih sayang. Aku bangun awal pagi sebab nak cuci luka kau dan balut kaki kau, pastu boleh peluk-peluk kau. Bagi kau makan friskies dan minum air yassin. Part nak bagi kau makan ubatla yang paling susah. Tapi last-last kau telan jugak pil tu. Malam-malam aku tak boleh tidur lena sebab aku risau kau lapar dahaga atau kau nak kencing tengah-tengah malam.

Selama sebelas hari kau ada kat rumah ni, aku nak keluar pergi 7E pun risau nak tinggalkan kau. Aku semangat belikan makanan kau, beli pasir kumbahan untuk kau. Sampaikan mak aku yang selama ni tak bagi bela kucing tu pun, siap belikan kau ikan kat pasar tani. Mak siap rebus-rebuskan untuk kau. Pastu aku dengan Babujhi plan nak pasang rantai yang ada nama kat leher kau. Nak buat kat Sinma, guna kiub-kiub huruf tu. tapi bila Babujhi tanya nak letak kau nama apa, aku jadi tak kreatif. Aku hilang idea nak bagi nama apa. yang aku tau, aku dok panggil-panggil kau Nyeoww je.Sebab tiap kali aku panggil kau Nyeoww, kau akan menyahut balik dengan ngiauan.

Bila aku bentang tilam kat depan tv, kaulah akan naik dulu ats tilam tu. Dok betul-betul tengah tilam. Habis tu, aku nak baring macam mana?

Sebelas hari dengan kau, aku memang sayangkan kau.

Tadi masa nak ambik duit kat machine ATM, aku perasan ada Sinma kat tepi tu. Dalam otak aku terus "Haa, Sinma! Boleh buat rantai nama untuk Nyeoww!" Tapi pastu aku tersedar balik. Kau dah takde.

Aku rasa, last aku buat painting atas stretched canvas adalah dalam dua-tiga minggu lepas. Tapi masa kau ada, aku ingat nak buat water colour painting based on gambar kau yang kepala tergeliat atas karpet tu. Tapi bila pikir balik, aku lebih suka naive art, nampak ceria dan childish sikit. Sebab aku memang tak suka konsep realisme. Maka aku pun hasilkan painting bodoh kat bawah ni.



Tak gaya langsung muka kau, Nyeoww. macam burung hantu plak aku tengok. tapi takpe, konsep naive art kan memang macam ni. Kalau sama sebijik dengan muka kau, tu dah kira realisme.






Aku doa pada Allah kalau satu masa nanti aku layak masuk syurga Dia, aku harap Allah jumpakan kita kat sana...


2 comments:

Jangan komen guna caps lock atau terlalu banyak tanda seru. Gua ade sakit jantung. Hehehe.